Sminkindustrin.

Varje dag i skolan / på stan /  bland kompisar så ser man massa översminkade " bimbosar " som verkligen tar smink på största allvar. Som inte längre kan förstå den naturliga skönheten.
Jag förstår inte varför tonårstjejer inte kan gå till affären längre eller inte ens kan hämta posten utan att sminka sig.
Vad får man för svar om man frågade dem varför?
Jo , "Men jag ser så liten / barnslig ut utan" , eller " jag ser så blek ut utan smink"
Jag har aldrig riktigt förstått detta ständiga användande av mascare , puder , kajal men framför allt har jag inte förstått överkonsumtionen av brunkräm !   Jag begriper inte varför folk vill göra sin hud fetare , mer finnig eller varför de vill bli brunare samtidigt som många är rasister och inte tål hudfärgade folkslag. !
Förstår inte logiken.

Jag undrar hur många som förbrukar mellan 3-500 kr på smink / brunkräm varje månad ?
Jag har ALDRIG spenderat så mkt pengar på smink på en gång och kommer förmodligen aldrig göra det heller.
Sminkindustrin tjänar miljarder kr på tvreklamer och folks konsumtion av sminkprodukter vilket leder till att de gör nya satsningar på nya produkter som givetvis ALLA tjejer måste prova , kan vara en ny mascare eller en ny brunkräm. De är oftast de mest eftertraktade produkterna som då kostar multum, vem vill ge 200 kr för en mascare egentligen ?

Vad beror det då på att alla tjejer köper så mkt smink?
En teori är att alla tjejer vill " känna sig vackra " eftersom att den egna skönheten inte är fin nog längre.
En annan teori är grupptrycket , " alla " vill vara som alla andra , de vill också känna sig vackra och sminkar man sig inte tittar alla snett på en eller tror att man inte är riktig "tjej " , utan någon som varken orkar eller inte vill anstränga sig.
En tredje teori är att man inte får någon pojkvän eller killar inte tittar på en om man inte sminkar sig , vf egentligen ?
Om man får en pojkvän vill man väl ändå att det ska tycka om en för att man är underbar person ?  Inte för att man sminkar sig som , ursäkta uttrycket men som en hora, Som de flesta i dagens samhälle gör.
Killar sminkar sig inte , det enda killar gör är att ta lite gele i håret vilket oftast går på 10 minuter.
Vf ska vi tjejer då anstränga oss om det knappt spelar någon roll för dem vad vi tycker om deras utseende ?
 
Min sista teori och förmodligen den mest troliga är självkänslan.  Att dagens ungdomar har den sämsta självkänslan på flera årtionden.  Att man inte tycker man duger , inte är vacker nog , eller att man inte är tillräckligt smart , tillräckligt söt eller tillräckligt snygg.  Därför tar man till en massa produkter för att se ut som " alla andra " eller de på tv eller i tidningar . Med andra ord , som modellerna ! 
MEN , modellerna ser inte ut så egentligen , bara under de minuterna vi ser dem , annars är de precis som vi , det blir sjuka , de har fettigt hår , de är feta ( emellan åt ) men framför allt , de använder INTE smink varje dag !
Vf måste då vi göra det ?
Förmodligen pågrund av bildens på dagens samhälle , att alla ska vara perfekta , vackra , alla ska ha pojkvänner , det är coolt att supa och smink är något som gör världen bättre.

Snälla , börja tyck bättre om er själva, sminka er inte för att ni vill  A ; Passa in , b : för att alla andra gör det . C: för att ni vill få en pojkvän , eller D : för att ni har kass självkänsla.

Klart man får sminka sig , upp till var och en , men snälla !  gör det då om du ska på fest och vill känna dig fin , eller för att du tycker det är kul ! ( vilket nästan ingen gör )

Ta hand om er självkänsla , era ansikten men framför allt , ta hand om era pengar och lägg dem på nått bättre och kanske det viktigaste !
Var er själva ! , ha er egen hudfärg och var stolta över att vi alla är vackra på vårat eget sätt !!!!
<33

tack för ordet.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag håller till viss del med dig Sara.

Jag använder puder, concealer och mascara. Puder för att göra min ojämna hy lite jämnare och få bort min glansiga och feta hy. Concealer för att få bort finnarna, pormaskarna och sånt. Och mascara för att mina ögon fransar inte ska vara så ljusa och att mina ögon ska "lyftas upp" och synas lite mer. Jag använder smink för att jag trivs bättre i det och min hy ser finare ut. Men jag har inga problem med att gå utan smink, problemet är bara att jag inte vill för att jag då inte gillar min hy.

Men jag håller med dig till viss del att många använder för mkt brun kräm och inte i sin egen nyans. Men om dom mår bra av det och känner sig fina så får dom gärna göra det. Sminka sig helt svarta runt ögonen så man nästan inte ser själva ögonen, om dom gillar det och trivs bättre med sig själva då. Så är jag helt okej med det.

Och ja. Känslan av att se ut som Modellerna eller andra i sin omgivning för att man har så dålig självkänsla eller självförtroende sitter nästan alltid i bak huvudet på många. Och många kan inte göra något åt sitt självförtroende och självkänsla.

Men om man trivs med sig själv med mycket smink så har jag inget emot det. Om man däremot sminkar sig mycket även om man inte trivs i det så är det annat. Då tycker jag man borde fundera på varför man egentligen sminkar sig som man gör och lägger så mycket pengar på det. :)

2008-10-12 @ 13:28:29
URL: http://hannadanielsson.devote.se
Postat av: A

Vissa saker i texten kan jag hålla med om. Många sminkar sig alldeles för mycket de vet jag och säkert många andra. Men de flesta i dagens sammhälle sminkar sig inte alls som en "hora"

Många som du säger sminkar sig säkert för att dom har dåligt självförtroende eller dålig självkänsla men jag tror du har förstått fel. Alla sminkar sig inte förr att passa in eller vara som alla andra. Många gör de för att de får dom att må bra, men du får de att låta som att sminka sig är något dåligt. Och de tycker jag verkligen inte att det är. Så även om många sminkar sig fel eller anurlunda så tycker jag att du ska strunta i de, och låta andra vara som dom vill.

2008-10-12 @ 14:16:42
Postat av: Amanda :D

Jag håller med dig lite, jag sminkar mig så som jag tycker att jag passar i, och jag använder aldrig brunkräm, kanske foundation , men isf bara för att få en jämn hy :) i min nyans, <3

2008-10-12 @ 14:57:13
URL: http://amandaspang.devote.se/
Postat av: M

Ja tycker det är bra skrivet tyvärr är det sanningen , men de är så man måste visa sig i samhället tyvär och följa trenden.

2008-10-16 @ 07:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0